Viktor Fröjd

Bio:

Viktor Fröjd är en danskonstnär baserad i Malmö. Han har studerat vid den 1-åriga streetdance-utbildningen på Åsa folkhögskola och har en kandidat i danspedagogik med inriktning street från Stockholm Konstnärliga Högskola, Dans och Cirkushögskolan. Han har undervisat och gett workshops runt om i Sverige och Europa i house och hip hop sedan 2008. Som pedagog har han arbetet på bland andra Stockholms konstnärliga högskola och Stockholms dramatiska institut. Hans arbete som pedagog, dansare och koreograf inspirerar och utvecklar varandra.

Genom musiken, fester och klubbkulturen hittade han till dansen och värderar utbytet mellan rörelsen, musiken och personerna. Hans grund är freestyle och teknikerna är hip hop och house. Jamma, klubba och battles har varit en stor del av resan för att lära sig om kulturen, utvecklas och utmana sig själv. Battles som Viktor har vunnit är bland andra Open Style Crew Battle 3 vs 3, Köpenhamn 2019, Hip Hop Weekend, Kalmar 2015, United Dancers of Europe Kanarieöarna 2015, Grounded Grooves, Köpenhamn 2014, Urban Moves, Oslo 2012.

Som koreograf skapar Viktor verk för större och mindre scener som turnerar runt om i Sverige både genom beställningsuppdrag och egna produktioner. Med övertygelsen om dansen potential som en väg till en djupare förståelse av att vara människa så har arbetet de senaste åren kretsat kring ärlighet, början, tid (icke tid) och den sociala kraften. Att ha sin grund i street och klubbdans betyder att det improvisatoriska ständigt är närvarande, förståelsen för det sociala, att alla (och allt) som är i rummet (utövare och åskådare) påverkar både stämningen och det som faktiskt uppstår. Snarare än ett normkritiskt förhållningssätt till genre eller scenkonst i allmänhet skulle Viktor förklara det som ett förhållningssätt som bygger på kraften och dansens potential till att öppna upp för varje persons egna upplevelse genom lust och gemenskap.

Genom sin praktik söker Viktor tillsammans med utövarna skapa ett tillstånd av ärlighet och spontanitet som lämnar utrymme för att verket självt vecklas ut, unikt omskapas med den specifika publikgrupp den möter varje gång det spelas. Det kräver en specifik närvaro av utövarna och en samvaro och lyhördhet till den rådande situationen. Ett accepterande av situationen och en öppet förhållningssätt till sig själv, sin prestation, varandra och de känslotillstånd som uppstår. Det är ett förhållningssätt av tilltro till sig själv, till varandra och alla som befinner sig i rummet vilket tar oss bort från ett gestaltande och in i ett utövande som lämnar rum för både allvar och humor, djup och närvaro.

De senaste tre verken Tillvaron (2020) producerad av Scenkonst Sörmland, soloföreställningen ”Welcome to my house” (2017) producerad av Danscentrum Syd och ”Var dag” (2017) producerad av Kulturföreningen Iver behandlade ämnet ärlighet. Det nordiska samarbetet ”Nod” (2017) dekonstruerade streetgenrens rörelser och ideér och hade premiär på Dansens Hus i Stockholm samt spelades på URB-festivalen 2018 i Helsingfors. Hans tidigare stycken ”Ett slags mellan” (2015) och Tugg (2014) har båda haft premiär på Dansens hus i Stockholm.

Arbetat som dansare i Anna Öbergs verk ”Solitud” (2019) som var på Dansnätsverige Turné, Iceolo (2018) koreograferad av Brian Madika, Sandbox (2016) koreograferad av Lucas Carlsson och Res dig (2013) producerad av Regionteatern Blekinge Kronoberg,

Sedan 2017 är han  verksamhetsledare för Iver som är en organisation som arbetar med att främja streedance som samtidsdans på en professionell nivå genom att producera föreställningar, föreläsingnar, workshops och battles. Detta görs genom streetdancefestivalen Malmö Dance Week och battlet Hip Hop Weekend.

Om klassen

Genom housemusik, improvisation och övningar kommer vi att sträva efter att gå djupare i våra impulser och behov som dansare och människor. Klasserna kommer att varvas med övningar och verktyg för att kunna utveckla sin kroppskontroll och rytmer med verktyg och tankesätt som kan få oss närmare våra ärliga impulser.